RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.mynamaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.mynamaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 26.10.2022/Pykälä 134
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Ympäristösihteerin viran perustaminen
Tekninen lautakunta 27.04.2022 § 48
Asian valmistelija:
Rakennustarkastaja Annika Heikola, puh. 050 078 2584
Mynämäen kunta on tuottanut ympäristönsuojelun palvelut Maskun, Mynämäen, Nousiaisten ja Ruskon kunnille vuoden 2019 alusta asti. Virkoja on sopimuksen alussa perustettu 2 htv. Sopimuksen mukaisesti voidaan palkata lisäresursseja ja kustannuksista on sovittava yhteisesti etukäteen.
Työn jakautuminen kuntien kesken perustuu sopimukseen ja jakautuu 80 % asukasluvun ja 20 % suoritteiden mukaan (pohjautuu edelliselle viisivuotiskaudelle). Suorite jakauman perusteella työaika on jakautunut yhteistyön alusta alkaen suunnitellusti, mutta tavoitteita ei ole saavutettu.
2 htv koko alueelle; Masku 0,7 htv, Mynämäki 0,5 htv, Nousiainen 0,4 htv, Rusko 0,4 htv.
Kuntaliiton selvityksen mukaan kuntien ympäristönsuojeluviranomaisen erityistehtäviin liittyvä lainsäädäntö kahdeksankertaistui vuodesta 1986 vuoteen 2004. Kuntien ympäristönsuojelun hallintolain voimassaolon aikana on vuosittain tullut keskimäärin kuusi uutta säädöstä, jotka tavalla tai toisella koskevat kuntien ympäristönsuojelua.
Kuntaliiton 2021 kyselyn mukaan ympäristönsuojelun henkilöstöresurssien määrä kunnissa on vähentynyt jo kymmenen vuoden ajan. Samanaikaisesti kuntien vastuulle on siirtynyt uusia tehtäviä ja muun muassa tehtyjen päätösten määrät ovat lisääntyneet. Pelkästään tämä on lisännyt ympäristönsuojelutyön kuormittavuutta. Yleisesti ottaen ympäristönsuojeluviranomaisen tekemien päätösten määrät ovat olleet kasvussa. Päätösten lisääntyneistä määristä ja niukkenevista resursseista huolimatta käsittelyajat ovat kyselyn perusteella pysyneet kohtuullisina.
Kuntien ympäristönsuojelutoiminnassa huomioon otettavien säädösten määrä ei luonnollisestikaan sellaisenaan kuvaa tehtävien lisääntymistä. Lainsäädännön nopea kehittyminen ja säädösten määrän kasvu on kuitenkin tullut ottaa kunnissa huomioon esimerkiksi ympäristönsuojeluhenkilöstön koulutuksessa ja muussa tietotason ylläpidossa.
Kuntien ympäristönsuojeluhenkilöstön määrä ja taloudelliset resurssit ovat kehittyneet hyvin epätasaisesti samanaikaisesti, kun kuntien tehtävät ja velvollisuudet ovat lisääntyneet. Kuntien ympäristönsuojeluhenkilöstön määrä ja taloudelliset voimavarat heijastavat kuntatalouden yleisen kehityksen lisäksi kuntien luontaista erilaisuutta väestön, elinkeinorakenteen ja ympäristötekijöiden suhteen ja riittävä ympäristönsuojelun taso on edellytys elinvoimaiselle, kasvavalle kunnalle.
| kuntia/ lautakuntia | väestö | viranhaltijoita | väestö/v4 |
Masku, Mynämäki, Nousiainen, Rusko | 4 / 4 | 28250 | 2 | 14125
|
Ugin seutu | 4 / 1 | 20378 | 2 | 10189 |
Naantali |
| 19389 | 2 | 9695 |
Lieto |
| 20084 | 2 | 10042 |
Koski tl, Marttila, Aura, Pöytyä | 4 / 1 | 16153 | 2 | 8257 |
Forssan seutu | 5 / 5 | 32424 | 4 | 8106 |
Kustannusjako vuosina 2022-2023
| jako% | 2022/ 2htv | 2022 lisäres. 5 kk | 2022 | 2023 |
|
| vuosi € | vuosi € | yhteensä € | alustava 3 htv |
Masku | 33,8 | 42159,08 | 7650,97 | 49810,05 | 60521,61 |
Mynämäki | 27,2 | 33926,83 | 6156,99 | 40083,82 | 48703,77 |
Nousiainen | 18,5 | 23075,24 | 4187,66 | 27262,90 | 33125,74 |
Rusko | 20,5 | 25569,86 | 4640,38 | 30210,24 | 36706,90 |
|
| 124731,01 | 22636 | 147367 | 179058,01 |
Esityslistan liite Kuntien suoritteet 2015 - 2021
Päätösehdotus
(vt. tekninen johtaja): Tekninen lautakunta päättää pyytää lausunnot määräaikaisen viranhaltijan palkkaamisesta vuodelle 2022 sekä uuden ympäristösihteerin viran perustamisesta Maskun, Nousiaisten ja Ruskon kunnilta.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Tekninen lautakunta 26.10.2022 § 134
170/01.01.00.00/2022
Asian valmistelija:
Ympäristösihteeri Anne-Marie Tuominen, puh. 040 135 4515
Ympäristönsuojelun palvelujen tuottamisen yhteistoimintasopimuksen mukaisia neuvotteluja pidettiin Mynämäellä 31.8.2022 (mukana Mynämäki, Rusko, Nousiainen) ja Maskussa 15.9.2022 (kaikki kunnat mukana). Neuvottelut pohjautuivat aiemmin Mynämäen teknisessä lautakunnassa 27.04.2022 § 48 käsiteltyyn asiaan, jossa pyydettiin lausuntoa yhteistyökunnilta uuden ympäristösihteerin viran perustamiseksi sekä määräaikaisen lisäresurssin palkkaamiseksi.
31.8.2022 palaverissa Mynämäen kunnan tekninen johtaja totesi resurssivajeen ympäristönsuojelun työmäärään nähden. Alimitoitetun resurssin myötä työ on jakautunut kahdelle viranhaltijalle sillä seurauksella, että ympäristönsuojelun suunnitelluista tehtävistä ja tavoitteista osa on jäänyt vuosittain saavuttamatta ja niistä syntyy jatkuvasti lisää tekemisvelkaa. Korona-aika on tuonut omia haasteitaan, lisäksi neuvontatyö ja akuutimmat asukasilmoitukset ovat vieneet aikaa siten, että kaikkia valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia ei ole keretty tekemään, ja ne kumuloituvat vuosittain. Osalla vireille tulevista asioista aikataulu venyy pitkäksi ennen kuin asiaa voidaan ottaa käsittelyyn. Akuuttien asioiden hoito ei näy suoritteissa positiivisesti vaan päinvastoin, em. seurauksena niiden määrä luonnollisestikin vähenee.
Mynämäen kunta hoitaa yhteistyösopimuksella neljän kunnan ympäristönsuojeluasioita. Palvelu pitää resursoida siten, että tehtävät on mahdollista suorittaa. Resurssien mitoituksesta on keskusteltu vuosittain suoritteiden läpikäynnissä, mutta toistaiseksi se ei ole johtanut toimenpiteisiin. Tilanne on ehkä heijastunut myös viranhaltijoiden omiin ratkaisuihin ja sijaisuuksiin. Sijaisten toiminta-alueen haltuunotossa menee aina jonkin aikaa, mikä sekin näkyy suoritteissa. Henkilöresurssit tulee mitoittaa riittäviksi, jotta ympäristönsuojelun palvelua voidaan jatkaa yhteistyökuntien kesken. Palaverin jälkeen kunnilta pyydettiin sitoutumista kolmannen ympäristösihteerin viran perustamiseksi.
Maskun kunnan pyynnöstä (yhteistyökuntien palaveri 15.9.2022) asia kolmannen ympäristösihteerin viran perustamisesta valmistellaan uudelleen niin, että kerättyjen suoritetietojen perusteella lasketaan kuntakohtaiset osuudet uudelleen. Ympäristönsuojelun yhteistyösopimus Maskun, Mynämäen, Nousiaisten ja Ruskon välillä on alkanut vuodesta 2019, joten suoritteet voidaan laskea siitä alkaen, 2019-2021.
Työn jakautuminen kuntien kesken perustuu sopimukseen ja jakautuu 80 % asukasluvun ja 20 % suoritteiden mukaan (laskettu 2018, pohjautuu edelliselle viisivuotiskaudelle). Yhteistyösopimuksen alussa jako kuntien välillä on tehty seuraavasti: 2 htv koko alueelle; Masku 0,7 htv, Mynämäki 0,5 htv, Nousiainen 0,4 htv, Rusko 0,4 htv.
Alla toiminnan alussa tehty laskelma ja uusi laskelma. Uudelleen laskettujen osuuksien perusteella kustannukset nousevat hieman Mynämäellä ja Ruskolla ja laskevat Maskussa ja Nousiaisissa.
Osuudet |
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1.1.2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| osuus |
|
| Asukasosuus | Suoritteet | Osuus |
|
| asukasluku | asukkaista | suoritteet | % | 80 % | 20 % | % |
|
Masku | 9656 | 34 % | 80 | 34 % | 27 % | 6,8 % | 33,8 % |
|
Mynämäki | 7838 | 27 % | 62 | 26 % | 22 % | 5,3 % | 27,2 % |
|
Nousiainen | 4813 | 17 % | 59 | 25 % | 13 % | 5,0 % | 18,5 % |
|
Rusko | 6263 | 22 % | 35 | 15 % | 18 % | 3,0 % | 20,5 % |
|
yht. | 28570 | 100 % | 236 | 100 % | 80 % | 20 % | 100 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osuudet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 31.12.2021 |
| 2019-2021 | Asukasosuus | Suoritteet | Osuus |
| |
| asukasluku | % | suoritteet | % | 80 % | 20 % | % |
|
Masku | 9612 | 34,0 % | 800 | 29,5 % | 27,2 % | 5,9 % | 33,106 |
|
Mynämäki | 7594 | 26,9 % | 916 | 33,8 % | 21,5 % | 6,8 % | 28,252 |
|
Nousiainen | 4689 | 16,6 % | 446 | 16,5 % | 13,3 % | 3,3 % | 16,561 |
|
Rusko | 6376 | 22,6 % | 547 | 20,2 % | 18,0 % | 4,0 % | 22,081 |
|
yht. | 28271 | 100 % | 2709 | 100 % | 80 % | 20,0 % | 100 % |
|
Kustannusten osalta jako tapahtuisi seuraavasti: (Taulukko on suuntaa antava alkuvuoden 2022 palkkatason mukaan, kunta-alan palkankorotusten aiheuttamia muutoksia ei ole huomioitu)
Kustannusjako vuosina 2022-2023 |
|
| |||
|
|
|
|
| |
| 2022/2htv | 2023/alustava 3htv | |||
| jako% | vuosi/€ | jako% | vuosi/€ | |
Masku | 33,8 % | 42159,08 | 33,106 % | 59278,66 | |
Mynämäki | 27,2 % | 33926,83 | 28,252 % | 50587,11 | |
Nousiainen | 18,5 % | 23075,24 | 16,561 % | 29654,60 | |
Rusko | 20,5 % | 25569,86 | 22,081 % | 39537,63 | |
yhteensä | 100,0 % | 124731,01 | 100,00 % | 179058,01 | |
Kun 3 htv jaetaan koko alueelle, henkilötyövuosien määrä kuntakohtaisesti on seuraava; Masku 0,993 htv, Mynämäki 0,848 htv, Nousiainen 0,497 htv, Rusko 0,662 htv.
Viranhaltijoiden määrä tulee saattaa nykyisen palvelutuotannon edellyttämälle tasolle perustamalla uusi ympäristösihteerin virka alkuvuodesta 2023 alkaen ja jakaa kustannukset uudelleen lasketun suoritemäärätalulukon mukaisesti kunnille.
Päätösehdotus
(vt. tekninen johtaja): Tekninen lautakunta päättää, että Mynämäki on valmis perustamaan kolmannen viran edellämainituin jakoperustein. Sekä pyytää lausunnot Maskun, Nousiaisten ja Ruskon kunnilta uuden ympäristösihteerin viran perustamisesta ja kustannusten jakamisesta kuntien välillä uudelleen lasketun suoritemäärätaulukon mukaisesti.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |